HEM          Uppdaterad: 2010-02-09  11:53                     [ Tillbaka ]

Mattias Mattsson´s
DTR1210 WEBBDESIGN 100p
Lärare: Roger C EC Roden

Mail:      

--------KONTAKTA MID DIREKT VID PROBLEM--------------------------------

Hej, jag har kollat på din sida och det är en början,

Jag vill att du kompletterar med några grejor, som tex.
- Frames
- Ljud
- Prova några taggar
- m.m.
Detta gör du nog lättast genom att göra ett antal övningar i en övningsbok som du kan köra som "självstudier",
och få hjälp med på tisdagar och onsdagar mellen kl 14.00 till 16.40.

Gör en hemtenta genom att kunna svara på övningsuppgifter:
REDOVISA SVAREN i ett WORD-dokument (bra redovisat kan ge G)
Du kan delredovisa svaren kapitel för kapitel.
För VG/MVG skall du göra kapitel 12-20 ochså se längre ner.          Ladda ner svarsmallen HÄR!

sid.12
 1.1
 1.2
 1.3

sid.18
 2.1
 2.2
 2.3
 2.4

sid.28
 3.1
 3.2
 3.3
 3.4
 3.5

sid.36
 4.1
 4.2
 4.3
 4.4

sid.54
 5.1
 5.2
 5.3
 5.4
 5.5
 5.6
 5.7
 5.8
 5.9

sid.65
 6.1
 6.2
 6.3
 6.4
 6.5

sid.75
 7.1
 7.2
 7.3
 7.4
 7.5
 7.6
 7.7
 7.8
 7.9
 7.10

sid.88
 8.1
 8.2
 8.3
 8.4
 8.5
 8.6

sid.96
 9.1
 9.2
 9.3
 9.4
 9.5
 9.6
 9.7
 9.8
 9.9

sid.112 
 10.1
 10.2
 10.3
 10.4
 10.5
 10.6

sid.122 
 11.1
 11.2
 11.3
 11.4

Att göra för VG/MVG

Kap12-Formulär
Kap13-Stilmallar
Kap14-Avancerade Webbsidor
Kap15-Dynamiska Webbsidor
Kap16-DHTML
Kap17-Webbläsarspecifika taggar
Kap18-Webbsidesprogram
Kap19-Publicera
Kap20-Tillåtet o otillåtet

BRA LÄNKAR:
BÄSTA SIDAN här kan du testa: http://www.w3schools.com/
 
http://www.w3c.se/
http://www.w3.org/ 
http://www.monkeytoys.com/htmlkurs/

http://www.w3.org/Amaya/User/BinDist.html
http://www.htmlcodetutorial.com/images/_AREA.html
http://www.faqs.org/docs/htmltut/images/_AREA_HREF.html
http://www.ninaweb.se/hjalpguide/imagemap/imagemap.php
http://www.levonline.com/sv/
http://www.webbyggaren.com/
http://download.openoffice.org/other.html#sv
http://www.dart.com/ctl_web.aspx
http://www.phpportalen.net/index.php
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html
http://www.scrappa.nu/archives/2008/05/07/2253/
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=715

___________________

ATT eventuellt GÖRA SENARE
EXTRAÖvning 1: Kursmål:A7 redovisas senast torsdag 5/5-2010
Du skall testa de vanligaste HTML-taggarna och ni skall tillsammans i klassen skapa 80st unika HTML-tagg frågor
med bilder till provprogrammet.
Ni skall även skapa ett enkelt HTML-dokument som beskriver de 80 taggarna.
Du skall använda textredigeraren "Anteckningar" för att skapa ditt HTML-dokument.

EXTRA EXTRA:
Ni har missat redovisningen av taggar, Lämna snarast in era frågetaggar
(Jag kommer att bedömma er kreativitet där ni visar att ni fattat vad taggar gör och hur de kan användas)
Använd gärna bilder i frågorna detta get klara + poäng

syntax:

Fråga X
Vad gör taggen <h1> 
f Start för radbrytning
r Start för rubrik storlek 1
f Centrerar texten
f Anger höjden till 1 på fonten
f Avslutar rubriken 
reserv
bild
ljud
Fråga X
Vad? osv


Övning 2: redovisas xxxxxxx
Du skall .......

KURSPLAN

DTR1210 - Webbdesign
100 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:28

Mål

Mål för kursen

A Kursen skall ge grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad samt multimediala programvaror och färdigheter i att använda dessa.
B Kursen skall även ge kunskap om hur en webbsida skapas och läggs upp.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
1 kunna skapa och designa en användarvänlig webbsida med länkar och multimediapresentationer
2 kunna skapa grafik-, video- och ljudobjekt i korrekta och optimerade filformat
3 kunna skapa enklare animeringar
4 kunna använda olika programvaror för att skapa webbsidor
5 känna till olika browsers (webbläsares) prestanda och övriga egenskaper
6 kunna använda bild-, video- och ljudredigeringsprogram
7 ha kunskap om beskrivningsspråkets viktigaste satser, funktioner och syntax
8 ha kunskap om upphovsrättsregler och andra bestämmelser som har betydelse för området
9 ha grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad, samt kunna analysera sidlayouter.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven skapar och designar webbsidor med länkar och multimediapresentationer.
Eleven skapar med viss handledning objekt och enklare animeringar.
Eleven använder med viss handledning bild-, video- och ljudredigeringsprogram.
Eleven ger exempel på hur upphovsrättsregler och andra bestämmelser påverkar arbetet.
Eleven redovisar beskrivningsspråkets viktigaste satser.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för arbetsuppgifterna.
Eleven använder internet med omdöme.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven utför webbdesign med noggrannhet och omsorg och når snabbt avsett resultat.
Eleven skapar på egen hand objekt och enklare animeringar.
Eleven tillämpar upphovsrättsregler och andra bestämmelser i arbetet.
Eleven hämtar självständigt information för arbetsuppgifterna från olika källor.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt.
Eleven väljer lösningar med hänsyn till design och funktion samt med hänsyn till säkerhet, ekonomi, lagstiftning och etik.

 


Skolverket 2007-09-18