HEM          Uppdaterad: 2010-09-09  12:05                     [ Tillbaka ]

PA1201 PROJEKTARBETE 10/11 ECDT08
Lärare: Roger Corneteg EC RYG
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppgift 1 Utveckla en Projektidé/Idéskiss (se hjälp nedan)

Länk: Exempel på projektredovisning.doc  (högerklicka och spara som)

MEDDELANDEN
TIPS! Nu är det dags att gå in för uppgiften HELHJÄRTAT, på denna sida skall ni kunna få den handledning ni behöver för att kunna utföra erat projektarbete på rätt sätt så att ni i god tid kan redovisa detta på ett riktigt sätt.

Efter redovisningarna kommer jag att ha personliga samtal där ni får veta hur det gått och hur du kan förbättra ditt arbete.

GLÖM EJ BORT FÖRA LOGGBOK, det kommer du att tjäna på

Denna uppgift skall redovisas SENAST tisdag 14/09-2010

---------------------------------------------------------------------------------------------

Uppgift 2 kommer 2010-09-19


SenasteNytt:


TODO-LISTA
  Här står det jag vill att du gör direkt:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AnAn
HeCa
MiEr

EdGö
MaHe
PaJo
FrLu
ToNi
NiSu
HeTi
EmWa   

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HJÄLP.

Utveckla en Projektidé/Idéskiss
Nedan kan ni följa de steg ni skall arbeta med.

- Läs igenom punkterna nedan till uppgift-1 och utför uppgiften.

1-STARTFASEN-
        Ramar-
           
Tid-                  När skall projektet vara klart?
                  Pengar-          
Vilken budget har vi?
                  Personer-       Vilka är med i projektgruppen?
                                            Vem är projektledare i gruppen?
                                            Vilka roller har övriga i gruppen? (tex.sekreterare, ekonomiansvarig, mm.)
                  Kvalitetkrav- Vilka förväntningar har vi på resultatet? (uppdragsgivare, ägare, skola)
                  Ägandeförhållande-
                                           
Vem äger projektets resultat?
        Problematisering-
                  Problembeskrivning- Vilka problem kan vi lösa med ett projekt
                                            Brainstorming? Vilka olika projekt har vi att välja av
                  Vilka förutsättningar har vi i gruppen- (gruppenstid, kontakter, kunskaper)
                      Gruppens inre arbetssätt
                                            Hur fattar ni beslut?
                                            Hur ofta träffas ni? Vilka fasta tider har vi för träffar?
                                            Hur kommunicerar ni?
                                            Vad måste man förankra, och vad kan man besluta om på egen hand?
                                            Vem företräder gruppen?
                      Gruppens inre teamkompetens
                                            Vad är gruppens medlemmar bra på som man kan ha nytta av i projektet?
                                            Vad saknar vi för kunskaper för att lösa projektet?
                                            Hur löser vi vår eventuella kunskapsbrist?
                      Gruppens externa intressenter
                                            Lärare?- Handledare, annan expertis.
                                            Leverantörer / Beställare?- Kan behövas eller har vi.
                                            Kunskapskällor?- Var kan vi få hjälp
                      Gruppens dokumentation
                                            Hur skriver vi personlig loggbok?
                                            Vem skriver projektets gemensamma loggbok? Som vi använder vid status och slutrapport.
                  Projektidé / Idéskiss-
                                           
Vilket/vilka problem skall vi lösa.
                                            Beskriv problemet så att alla i gruppen och utomstående kan förstå.
                                            Varför väljer vi detta projekt?
                                            Förstå problemet!
                                            Vad saknar vi för kunskaper för att lösa projektet?
                      Projektmål
                                            Bestäm tydliga mål med projektet
                                            Vad skall projektet innehålla när det är klart?
                                            (tex. Mål1 prylen skall kunna xxx, Mål2 och även yyy om vi hinner)
                      Resurser
                                            Vilka resurser kommer vi att behöva?
                                            -utrustning
                                            -komponenter
                                            m.m.
UPPGIFT1:
Gå igenom punkterna ovan och diskutera igenom dessa inom gruppen
Besvara alla punkter och notera de frågor som uppstår.
Lägg till punkter om ni tycker att det fattas några.
SKAPA EN IDÈSKISS och redovisa punkterna och de frågeställningar ni får till handledare den 14/09-2010


------ Klart hit.  nedan = skiss -------------------------------------------------------------------------------------------------

2-PLANERINGSFASEN-
        Kontrakt-
        Arbetsplan/Fördelning i detalj-
              
Vilka aktiviteter består projektet av?
               När skall de olika aktiviteterna vara klart?
                     
Vilken budget har vi?
                      Vem löser de olika aktiviteterna?
        Upplägg i MS-Projekt 2000-

3-GENOMFÖRANDEFASEN-

4-AVSLUTNINGSFASEN-
        Redovisning- För åk2

Tänk på att ni har 100 timmar x Antal medlemmar att utnyttja som ARBETSTID

100 x 3 = 300 elevtimmar

 

 KURSPLAN

 

Mail:    

roger.corneteg@norrtalje.se

           SMS / Mob: 0708487968
             roger@cwdata.se