Tillbaka ]

DTR1207 - Programmering A

50 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:28

   HEM

   ÄMNE   |    SKRIV UT   

Mål

Mål för kursen

Kursen skall ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i programmering. Kursen skall även ge kunskaper om vanliga användningsområden för olika programmeringsspråk. Kursen skall också ge grundläggande färdigheter i systemering och struktureringsteknik.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna något programmeringsspråks grundläggande datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner samt deras regler och syntax

kunna analysera programmeringsuppgifter och formulera strukturerad pseudokod samt konstruera enkla algoritmer

kunna systemera och strukturera programmeringsarbetet samt skriva enkla program och felsöka källkod

känna till kompilatorns/länkarens arbete från källkod till färdigt program

känna till viktiga operativsystemstandarder för bl.a. teckenkoder och utmatningsrutiner

känna till språkens allmänna prestanda och egenskaper samt vilka programmeringsuppgifter de är bäst lämpade för.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven analyserar enkla programmeringsuppgifter och skapar med viss handledning körbara väldokumenterade program.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för programmeringsuppgifterna.
Eleven beskriver det använda programspråkets uppbyggnad, viktigaste funktioner, egenskaper och prestanda.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven utför sina programmeringsuppgifter på egen hand och inom rimlig tid.
Eleven hämtar på egen hand fakta från olika källor och tillämpar dessa i uppgifterna.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven utför självständigt sina programmeringsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till situationen, analyserar resultat samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i komplicerade programmeringssituationer.


Skolverket 2007-10-15

DTR1208 - Programmering B

50 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:28

   HEM

   ÄMNE   |    SKRIV UT   

Mål

Mål för kursen

Kursen skall ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i ett strukturerat programmeringsspråk. Kursen skall också ge kunskaper om språkets viktigaste datastrukturer. Dessutom skall kursen ge färdigheter i algoritmkonstruktion.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
förstå och kunna använda språkets vanliga datastrukturer såsom fält, lista, stack och filsystem

kunna införa och använda array, länkade listor och trädstrukturer i datastrukturer

förstå och implementera vanliga sorteringsalgoritmer

förstå och implementera vanliga sökalgoritmer

kunna analysera programmeringsuppgifter och formulera strukturerad pseudokod

kunna skriva program och felsöka källkod

känna till kompilatorns/länkarens uppgift vid arbete från källkod till färdigt program

känna till viktiga operativsystemstandarder för bl.a. teckenkoder och utmatningsrutiner

känna till språkets allmänna prestanda och egenskaper samt vilka programmeringsuppgifter det är lämpligast för.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven analyserar programmeringsuppgifter och skapar med viss handledning enkla körbara väldokumenterade program.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för programmeringsuppgifterna.
Eleven beskriver det använda programspråkets uppbyggnad, viktigaste funktioner, egenskaper och prestanda.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven utför sina programmeringsuppgifter på egen hand och inom rimlig tid.
Eleven hämtar på egen hand fakta från olika källor och tillämpar dessa i uppgifterna.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven utför självständigt sina programmeringsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till situationen, analyserar resultat samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i komplicerade programmeringssituationer


Specialisering mot enligt lista nedan. För betyg mm. använd angivna koder.

Kod
 

Namn
 

PROC1408

C++

PCOB1408

Cobol

PDEL1408

Delphi

PJAV1408

Java

PPAS1408

Pascal

PPER1408

Perl

PPHP1408

PHP

PVBA1408

Visual Basic

PÖVA1408

Övrigt programmeringsspråk


 

Skolverket 2007-10-15

DTR1209 - Programmering C

100 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:28

   HEM

   ÄMNE   |    SKRIV UT   

Mål

Mål för kursen

Kursen skall ge teoretiska och praktiska kunskaper i ett objektorienterat programmeringsspråk. Kursen skall också ge kunskaper om analys- och designmetoder samt om grafiskt användargränssnitt.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
förstå och använda klasser samt kunna använda och förändra objekt som ingår i egna och andras klasser

förstå variablers och metoders synlighet

förstå enkla och multipla arv

förstå tidig och sen bindning (polymorfism)

förstå och kunna använda de vanligaste klasserna i ett grafiskt användargränssnitt

kunna implementera enkla applikationer i grafisk miljö

kunna implementera köapplikation

kunna analysera programmeringsuppgifter och formulera objektorienterad pseudokod

kunna skriva program och felsöka källkod

känna till viktiga operativsystemstandarder för bl.a. teckenkoder och utmatningsrutiner

känna till språkets allmänna prestanda och egenskaper samt vilka programmeringsuppgifter det är lämpligast för.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven analyserar programmeringsuppgifter och skapar med viss handledning körbara väldokumenterade program.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för programmeringsuppgifterna.
Eleven beskriver det använda programspråkets uppbyggnad, viktigaste funktioner, egenskaper och prestanda.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven utför sina programmeringsuppgifter på egen hand och inom rimlig tid.
Eleven hämtar på egen hand fakta från olika källor och tillämpar dessa i uppgifterna.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven utför självständigt sina programmeringsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till situationen, analyserar resultat samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i komplicerade programmeringssituationer


Specialisering mot enligt lista nedan. För betyg mm. använd angivna koder.

Kod
 

Namn
 

PROC1409

C++

PCOB1409

Cobol

PCSH1409

C-sharp

PDEL1409

Delphi

PJAV1409

Java

PPAS1409

Pascal

PPER1409

Perl

PPHP1409

PHP

PVBA1409

Visual Basic

PÖVA1409

Övrigt programmeringsspråk


 

Skolverket 2007-10-15